Barriers to adults' continuing education

Tavares, O.; Sin, C.; Cardoso, S.; Videira, P.

Barriers to adults' continuing education

Tavares, O.; Sin, C.; Cardoso, S.; Videira, P.

Sinopse

This paper investigates Portuguese adults' perceptions of the reasons for not continuing education. The analysis will shed light on the barriers to continuing or returning to education and how these vary according to gender, age and educational level. The data were collected through a telephone survey conducted in 2016 with a representative sample of the Portuguese adult population (18 years and over) regarding gender, age and attained educational level. Data were analysed using descriptive statistics and to identify differences between groups of respondents. Findings suggest that the majority of respondents do not intend to continue studying or return to education. One of the most commonly mentioned obstacles is age. Moreover, more than half of the respondents considered that they do not need more education either for their daily activities or for their professional life.

Autoria

Sónia Cardoso

Investigadora na Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES) e no Centro de Investigação de Políticas do Ensino Superior (CIPES). As suas áreas alargadas de interesse incluem políticas de ensino superior, a garantia de qualidade no ensino superior, os atores institucionais, a educação doutoral, a internacionalização do ensino superior, a organização da rede de ensino superior e as competências e empregabilidade dos graduados.

Pedro Videira

Investigador no Centro de Investigação em Políticas do Ensino Superior (CIPES). Os seus principais interesses de investigação são as políticas de ensino superior e ciência, as mudanças na profissão académica, os processos individuais e institucionais de transferência de conhecimento e a mobilidade dos cientistas.

Cristina Sin

Investigadora na Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES) e no Centro de Investigação de Políticas do Ensino Superior (CIPES). As suas principais áreas de investigação incluem as políticas europeias de ensino superior e as reformas promovidas pelo processo de Bolonha, a garantia de qualidade no ensino superior, a internacionalização do ensino superior e a empregabilidade dos graduados.

Orlanda Tavares

Investigadora na Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES) e no Centro de Investigação de Políticas do Ensino Superior (CIPES). As suas principais áreas de investigação incluem as políticas de ensino superior e os seus efeitos no acesso e equidade; a garantia da qualidade do ensino superior; as escolhas, a internacionalização e a empregabilidade dos estudantes.

Info

Appears in:
ICERI2017 Proceedings

Pages: 2938-2944
Publication year: 2017
ISBN: 978-84-697-6957-7
ISSN: 2340-1095
doi: 10.21125/iceri.2017.0830
Conference name: 10th annual International Conference of Education, Research and Innovation
Dates: 16-18 November, 2017
Location: Seville, Spain